Spørsmål og svar
Svar Ja, du kan benytte den samme innloggingen til vår nye webshop og til nye Solar Mobile app som du finner på Google Play eller App Store.
Svar I den nye produktstrukturen har vi valgt å gå bort fra den tidligere benyttede gruppeinndelingen, og heller valgt å bygge den produktorientert. Dette innebærer at det er produktet som er i fokus, og ikke hvor eller i hvilken type industri de benyttes. Mange av våre kundegrupper har liten erfaring med elnummergrupper samt at våre leverandører har tatt mer ansvar for å plassere sine produkter i en felles europeisk varestruktur, kalt ETIM. Du kan likevel søke i elnummergruppene, ved å starte ditt søk med gruppenummeret, etterfulgt av ditt tekstsøk. I vår produktorienterte kataloginndeling kan du raskt og enkelt finne fram til aktuelle produkter ved å søke og benytte de tilgjengelige filtrene for å sortere på ditt produkt og funksjon/bruk. Denne fremgangsmåten vil gjøre den tidligere benyttede elnummerinndelingen mindre aktuell og filtrene benyttes effektivt for å gjøre søket relevant.
Svar Nei. Etter at du har gjort et produktsøk, kan du velge en aktuell produktkategori og deretter vil du få fram mange filtre med produktegenskaper som gjør det lett for deg å finne det du ser etter. Glem ikke at du kan benytte filtrene både når du søker og når du blar i produktkatalogen.
Svar Du kan enkelt benytte filtre som vises i webshop for å gjøre det aktuelle produktutvalget så relevant som mulig for deg. Du kan filtrere på om produktene er lagerførte, om de er tilgjengelig som Fastbox fra ditt Drive-In eller om de er en del av Solar sine konseptvarer som Solar Plus, Solar Light eller andre. Bruker du filtre aktivt vil du raskt få bekreftet at dette er en kjapp og enkel vei til å finne produktene du ser etter i Solar Webshop.
Svar Der vi ikke har komplette produktdata vil vi ikke kunne vise filter, rett og slett fordi vi ikke har tilstrekkelig med data. Dette er noe vi jobber kontinuerlig med, men du vil dessverre oppleve at dette skjer. Det anbefales da at du søker med elnummer, produktnavn, egenskaper, merkevare/produsent eller tilsvarende for å finne det du ser etter.
Svar Inne på produktdetaljene i webshop kan du gi oss en direkte tilbakemelding på manglende eller feil produktinformasjon. Vi blir veldig glade for å høre fra deg, og setter pris på at du hjelper oss å bli bedre og mer relevant.
Svar Ja, det kan du. Dersom firmaet du er ansatt i har flere kundekontoer (sold-to) hos Solar med webshop-tilgang, kan din lokale admin-bruker tilrettelegge dette for deg. Alternativt kontakt vår webshop-support for veiledning på tlf 63946660 eller kundesenteret på 04450.
Svar Ja. Dersom brukeren din kan se nettopris, vil du se originalfakturaen ved å gå inn på sendte ordre under ordreoversikten. Klikk deg inn på ordredetaljene for komplett oversikt. Der finner du også ordrebekreftelser og følgesedler. Kan du ikke se fakturaene, kontakt din lokale admin-bruker eller kontakt webshop-support på tlf 63946660 eller kundesenteret på 04450.
Svar I tillegg til å opprette en standard returordre i webshop, kan du også registrere mangelfull levering, fakturaavvik samt melde inn reklamasjon og garantier. Har du spørsmål, kan du kontakte vårt kundesenter på 04450.
Svar Ja, det kan du. Under FDV Kataloger & etiketter i toppmenyen kan du både lage egne FDV-dokumenter samt lage etiketter for hyllekantmerking.
Svar De finner du oppe til venstre ved å klikke på profil-symbolet. Alternativt vil du ved produktsøk enkelt finne hvilke produkttreff som allerede finnes i en av dine favorittlister via filtreringsmuligheten som vises øverst på siden.
Svar Via katalogen som du finner ved å klikke på produkter i hovedmenyen, kan du bla i hele vårt produktsortiment. Du kan også benytte søkefeltet for å finne produkter du trenger. Begge metodene lar deg benytte filtre for å gjøre søket mest mulig relevant for ditt behov. Gjør du et blankt søk, ved å plassere markøren i søkefeltet og trykke enter, vises alle produkter i vårt sortiment.
Svar Du kan søke på alle typer data vi har registrert på produktene. Elnummer, produktnavn, EAN kode, produktegenskaper, merkevarenavn/leverandør med mer. Er du usikker på eksakt hvilken vare du er ute etter, er det bedre å gjøre et enkelt søk med få søkeord og deretter benytte filtrene som verktøy for å vise mer nøyaktig det du kan være på søken etter, i stedet for å skrive mange søkeord i søkefeltet. Får du ingen treff prøver vi å lede deg til aktuelle produktkategorier du kanskje kan være på søk etter, eller det kan skyldes at du har noen aktive filtere i søket som ikke matcher med produktsøket du nettopp har utført. En liten endring i søkeord vil ofte kunne gi gode resultater om du ikke finner det du ser etter. Når søket er utført, kan du på treffsiden endre til kompakt-visning av produktene, slik at du kun får opp de aller viktigste produktdataene og samtidig flere treff på samme side uten å skrolle. Søket kan også sorteres etter ønske, som for eksempel alfabetisk visning, sortering på elnummer eller annet.
Svar Ja, du kan dele en favorittliste, men ikke de personlige favorittene du lagrer. En favorittliste kan enkelt deles mellom brukere i egen bedrift, og også til samarbeidspartnere som ikke er i egen organisasjon som du kan dele til via e-post i webshop.
Svar Du kan gi din ordre navn inne i handlekurven. Der kan du også legge til en rekke andre data som kan være aktuelle å registrere. Ikke alle er like aktuelle for alle brukere, men stort sett vil du finne felter som kan benyttes til eget formål i din bedrift. Noter at alle felter som er benyttet kan søkes på i ordrehistorikken for senere bruk.
Svar Fastbox er en ordretype du kan bestille fra app eller web med leveranse til ønsket adresse innen 1-2 timer avhengig av avstand til ditt lokale Drive-In. Ordretypen og produktsøket vil vise deg kun de varene som er tilgjengelige på ditt Drive-In, og varene leveres direkte derfra mens du kan fortsette å jobbe uten avbrudd.
Svar Under "leveringsadresse" eller "endre leveringsadresse" inne i handlekurven kan du velge leveringsadresse. Her finner du de lagrede adressene som er registrert for ditt firma. Skriver du inn en adresse i feltet, som ikke gir treff i din adressebok, klikker du på "Velg engangsadresse" nederst i søkefeltet som lar deg finne aktuell adresse via Google sin adressebok. Adressene du benytter vil ikke kunne lagres, men dine 5 sist benyttede adresser vises alltid i listen som vil gjøre det enkelt med gjenbruk av leveringsadresser.
Svar Ja, det kan du. En påbegynt ordre eller en sendt ordre som du finner i din ordrehistorikk kan eksporteres til Excel for videre arbeid. Exporten kan gjøres i flere formater, hvor den ene versjonen er spesialdesignet for å lage et kundetilbud, med påslag i prosent per artikkel etc., siden webshop ikke har en egen tilbudsfunksjon.
Svar Ja. Under "Kataloger FDV" kan du lage enkle eller detaljerte kataloger (FDV) over alle dine bestillinger. Funksjonen lar deg hente produktinformasjon fra alle dine innkjøp hos Solar, enten det er et avsluttet prosjekt som skal dokumenteres til sluttkunde eller du trenger en enkel listevisning over produkter for en bestillingsliste eller annet, er dette en enkel oppgave. Du kan også hente produktinformasjon fra egne favorittlister eller søke fram produkter fra hele vårt sortiment for å lage dokumentasjon. Det er valgfritt om du vil ta med deg datablader og tilleggsdokumenter, som vi har lagret på produktene i webshop, på din PDF utskrift. Dokumentet blir lagret i egne lister i webshop, men den produserte PDF`en må lagres på din datamaskin for videre bruk.
Svar Ja, det kan du. Når du oppretter en ordre, og forhåndsvelger hvilket prosjekt du bestiller til (avhengig av at prosjektet er registrert via din salgsansvarlig i Solar), vil du i webshop se de korrekte priser som er knyttet opp mot det aktuelle prosjektet. Ved innsending av din prosjektordre vil du samtidig få tilgang til de på forhånd utvalgte leveringsadressene som skal være tilgjengelige for prosjektet. Merk at du også kan bestille en prosjektordre for plukk direkte på et av våre Drive-In senter. Dersom enkelte varer kun er tilgjengelige på vårt sentrallager, vil vi splitte ordren, slik at enkelte varelinjer vil ettersendes til det aktuelle Drive-In for avhenting på et senere tidspunkt.
Svar Grønn prikk på produktene forteller deg at produktene er tilgjengelige for umiddelbar levering, enten fra vårt lokale sentrallager på Gardermoen eller levert fra et av åre andre sentrallager i Sverige, Danmark eller Nederland. Dersom varen leveres fra et øvrig sentrallager vil produktet være merket med 4 dagers leveringstid i tillegg til normal leveringstid. Gul prikk betyr enten at produktet er en kjent vare som kan bestilles (ikke normalt lagerført) eller at en normalt sett lagerført vare er midlertidig tom på lager. I begge tilfellene vises dato for når produktet kan leveres til din angitte leveringsadresse.