Ny AI-assistent forenkler hverdagen til våre kunder
Pressemelding 29. oktober, 2024
Det europeiske sourcing - og serviceselskapet Solar A/S har tatt et stort steg i sin digitaliseringsstrategi og har nå, som den første aktøren innenfor sin bransje, utvidet sin mobilapp med en helt ny generativ AI-basert chatbot-funksjon. Den nye funksjonen har fått navnet Solar Assist og kan best sammenlignes med ChatGPT. Herfra kan Solars kunder raskt spørre om produktene de trenger – direkte fra telefonen sin.
Raske bestillinger på fem språk
Solar Assist er integrert i Solars eksisterende app for bestilling av varer, og gjør det enda enklere for kundene å bestille de rette varene – enten de befinner seg på kontoret, på lageret, ute hos en kunde eller på byggeplassen.
Med et lukket datasett fra Solars produktkatalog, som inneholder 700 000 varenummer, kan brukerne raskt få hjelp til å velge produkter og materialer, og finne tilbehør på tvers av alle produktkategorier.
Den nye Solar Assist kan svare på spørsmål både med tekst og tale om produktenes spesifikasjoner som farger, ytelse, PEP-rapporter og mye mer. Og akkurat som ChatGPT kan du be om at svarene skal leveres tilbake på alle slags måter, fra punktform, til et eventyr eller noe helt annet. I tillegg er Solar Assist satt opp for å kunne kommunisere på dansk, nederlandsk, engelsk, svensk og norsk.
Kundeundersøkelse banet vei for innovasjon
Solar har lenge hatt en ambisiøs digitaliseringsstrategi, og ideen om å ta i bruk generativ AI har ligget i bakhodet til Morten Gleerup, som er ansvarlig for Solars e-handel, en god stund. Men det var tilbakemeldinger fra kunder som virkelig kickstartet prosessen med å implementere denne funksjonaliteten.
"Vi gjennomfører jevnlig undersøkelser blant kundene våre om Solars digitale plattformer, og selv om kundene generelt er veldig fornøyde med både appen og nettbutikken, var en av tilbakemeldingene at det kunne være vanskelig å finne produkter de ikke bruker så ofte. Det satte i gang de første tankene for det som nå har blitt Solar Assist", sier Morten Gleerup, Vice President of Marketing, Communication and E-commerce i Solar.
Med lanseringen av Solar Assist styrker Solar ytterligere sin digitale posisjon i markedet innen e-handelsløsninger, samtidig som de gir kundene en ekstra digital hjelpende hånd. I tillegg til å hjelpe brukerne med å finne de riktige produktene, integreres AI-assistentens søkeresultater automatisk med handlekurven. Dette betyr at ordreendringer i for eksempel farge og mengde kan gjøres med en enkel melding uten å åpne handlekurven.
For å opprettholde høy datasikkerhet og minimere risiko for AI-feiltolkninger i assistentens produktforslag, forblir data om både produkter og brukeren i en lukket sløyfe. Dette betyr at Solar Assist ikke har tilgang til eller mulighet til å trekke ut data utenfor Solars system eller fra internett. I tillegg er assistenten opplært på bakgrunn av de individuelle søkene slik at den automatisk justerer sine produktforslag og minimerer risikoen for feilkjøp – selv for de produktene som ikke bestilles så ofte.
Digitalisering er fremtiden
Den nye AI-baserte chatbot-funksjonen er et typisk eksempel på hvordan forretningsstrategi matcher og formes av etterspørsel.
For tiden kommer over 65 prosent av Solars totale handel fra digitale kanaler distribuert på tvers av webshop og appen. I Danmark er tallet rundt 80 prosent. Derfor var det åpenbart for Solar å undersøke hvordan generativ AI kan brukes som et verktøy for å optimalisere brukeropplevelsen.
"Det viktigste for oss er å imøtekomme kundene våre og hjelpe dem med utfordringer de opplever. Det er tross alt deres arbeidshverdag og den ønsker vi å gjøre enklere", sier Morten Gleerup, VP for Marketing, Communication and E-commerce.
Solar Assist er tilgjengelig i Solar Mobile-appen og vil bli videreutviklet i takt med tilbakemeldinger fra våre kunder. Appen kan lastes ned i App Store og Google Play.
Om Solar
Solar er et ledende europeisk sourcing- og serviceselskap som leverer løsninger primært innenfor el, og klima og energi. Vår kjernevirksomhet sentrerer seg om innkjøp av produkter, verdiskapende tjenester og optimalisering av våre kunders virksomhet. Vi effektiviserer og tilbyr digitale verktøy som gjør kundene våre til vinnere. Vi fremmer det grønne skiftet og leverer de beste løsningene som sikrer bærekraftig bruk av ressurser.
Solar-konsernet har hovedkontor i Danmark, med en omsetning på ca. 13 milliarder danske kroner i 2023 og sysselsetter ca. 3 000 personer. Solar er notert på Nasdaq Copenhagen under tickeren SOLAR B. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se http://www.solar.eu/